Hotjar to wszechstronne narzędzie analityczne. Pozwala odkryć rzeczywiste zachowania użytkowników, odwiedzających Twoją stronę internetową. Hotjar oferowany jest w darmowej i płatnej wersji. Dzięki HotJar masz możliwość poznania preferencji użytkowników i ich interakcji ze stroną internetową.
Funkcje i narzędzia analityczne Hotjar
W ramach narzędzia dostępnych jest bogaty zestaw narzędzi analitycznych, wspierających śledzenie i zrozumienie zachowań użytkowników na stronie. Są to między innymi:
Mapy cieplne - pozwalają na wizualizację aktywności na stronie internetowej i sprawdzenie, które elementy przyciągają największą uwagę. W Hotjar dostępne są trzy główne typy map cieplnych:
- Mapa kliknięć (click heatmaps). Dzięki niej możesz zobaczyć, gdzie użytkownicy najczęściej klikają na Twojej stronie oraz gdzie skupiają swoją uwagę po wejściu na nią. Mapy charakteryzują się różnymi warstwami kolorów, nałożonymi na widok strony internetowej. Im cieplejszy kolor (bliższy czerwonemu), tym większa uwaga skupiona na danym fragmencie strony.
- Mapy przewijania (scroll heatmaps). Dzięki niej dowiesz się, jak daleko docierają użytkownicy, zapoznając się z treściami na Twojej stronie. Zazwyczaj "najcieplejszymi elementami" są te na górze strony. Twoim zadaniem jest identyfikacja obszarów problematycznych.
- Mapy ruchu kursora (Move Heatmaps). Mapy te śledzą ruchy kursora użytkowników na stronie. Mapy tego typu pomagają zweryfikować, gdzie poruszają się użytkownicy i co przyciąga ich uwagę.
Mapy cieplne, po zintegrowaniu z narzędziami analitycznymi, np. Google Analytics, moga stanowić doskonałe, kompleksowe źródło wiedzy o zachowaniach użytkowników na Twojej stronie.
Nagrania sesji - umożliwiają analizę nawigowania użytkowników po Twojej stronie, wykrywanie problemów i optymalizację ich doświadczeń.
Ankiety i opinie - dają możliwość zbierania feedbacku bezpośrednio od odwiedzających stronę internetową. Możesz tworzyć i wdrażać ankiety w prosty sposób, korzystając z przyjaznego interfejsu. Dodatkowo, narzędzie umożliwia pełną personalizację – możesz dowolnie modyfikować wygląd i układ pytań, aby zweryfkować swoje założenia biznesowe.
Lejki konwersji - Funkcja ta umożliwia identyfikację etapów, na których użytkownicy opuszczają stronę. Dzięki temu możesz dokładnie określić, gdzie występują problemy w ścieżce użytkownika.
Definiowanie celów konwersji - Hotjar pozwala na ustawienie konkretnych celów i monitorowanie efektywności. Możesz zoptymalizować tzw. "wąskie gardła", które ograniczają liczbę konwersji.
Analiza ścieżek konwersji - funkcja pomaga zrozumieć, jak wygląda ścieżka użytkownika od wejścia na stronę do momentu konwersji, z podziałem na różne źródła ruchu. To kluczowa funkcja dla skutecznego planowania działań marketingowych.
Analiza formularzy - możliwość wykrycia problemów z formularzami. Pomaga znaleźć pola formularzy powodujące największy opór przed przejściem dalej, błędy i niejasne instrukcje.
Identyfikacja porzuceń - HotJar umożliwia sprawdzenie momentu, na którym etapie użytkownicy opuszczają lejek sprzedażowy. Dodatkowo mierzy czas interakcji z poszczególnymi elementami strony i pomaga znaleźć przyczyny oporu przed przejściem do kolejnego etapu lejka.
Analiza błędów - funkcja wspomagająca wykrywanie miejsc najczęstszych pomyłek. W ramach funkcji, rejestrowana jest liczba podejść do formularza, wskazując problemy i umożliwiając pracę nad poprawą pól, np. na skutek niejasnych instrukcji.
Integracje Hotjar z zewnętrznymi narzędziami
Hotjar, ze względu na liczbę funkcji analitycznych, jest idealnym narzędziem do przekazywania danych i łączenia się w gotowe zestawy analityczne. Hotjara najcześciej integruje się z:
- Google Analytics, łącząc dane o ruchu i konwersjach z wizualizacjami zachowań użytkowników (mapy ciepła i nagrania sesji). Dodatkowo, możliwe jest dodanie dodatkowego, niestandardowego wymiaru w GA
- Slack lub inny komunikator - integracja umożliwiająca otrzymywanie powiadomień o nowych nagraniach, opiniach czy odpowiedziach na sondy/ankiety bezpośrednio w kanalach Slacka
- Jira (lub inne narzędzia do zarządzania zgłoszeniami) - tworząc automatycznie zgłoszenia powstałe bezpośrednio z nagrań i błędów konsoli.
Ponadto warto wyróżnić możliwość integracji Hotjara z narzędziami do testów A/B, platform CRM czy popularnym narzędziem do integracji aplikacji Zapier
Korzyści z zastosowania Hotjar:
- Możliwość poznawania potrzeb użytkowników strony w czasie rzeczywistym.
- Łatwość identyfikacji problemów UX;
- wyciąganie wniosków na podstawie realnych przypadków użycia
- Możliwość poprawy doświadczeń użytkowników poprzez mechanizm ankiet i opinii.
Wady Hotjar
- Wpływ na wydajność. Chociaż skrypt Hotjar jest lekki, może minimalnie wpłynąć na czas ładowania strony, zwłaszcza w przypadku witryn o dużej liczbie odsłon.
- Ograniczenia wersji darmowej: Darmowa wersja oferuje ograniczoną liczbę nagrań sesji oraz danych z map cieplnych, co może być niewystarczające dla większych witryn.
Dla kogo jest Hotjar?
Hotjar jest przeznaczony dla różnych grup odbiorców, w tym:
- Właścicieli stron internetowych – którzy chcą zrozumieć, jak ich witryna jest odbierana przez użytkowników.
- Specjalistów UX – aby zbierać dane niezbędne do poprawy doświadczeń użytkowników.
- Specjalistów e-commerce – chcących optymalizować proces zakupowy i zwiększać sprzedaż.
- Marketingowców – w celu lepszego dostosowania kampanii do odbiorców.
- Administratorów i deweloperów – którzy chcą dostarczać treści w formie najlepiej przyswajalnej dla odbiorców i identyfikować problemy techniczne.
Aspekty techniczne Hotjar:
- Instalacja: Prosty skrypt do dodania w kodzie strony.
- Kompatybilność: Działa z platformami jak WordPress, Shopify czy strony niestandardowe.
- Bezpieczeństwo: Dane anonimowe i szyfrowane.
- Integracje: Połącz Hotjar z Google Analytics lub innymi narzędziami.
- Minimalny wpływ na wydajność: Lekki skrypt nie obciąża strony.
Cena Hotjar
Hotjar oferuje zróżnicowane plany cenowe dopasowane, zależnie od potrzeb użytkowników.
- Darmowa wersja: Ograniczone funkcjonalności i dane.
- Plany płatne: Skalowane w zależności od liczby odsłon witryny, co pozwala na dostosowanie kosztów do wielkości biznesu.
Dla małej strony internetowej zupełnie wystarczający jest plan podstawowy, a w miarę wzrostu ruchu i potrzeb przejść na bardziej zaawansowany pakiet.
Alternatywne narzędzia dla Hotjar
Jeśli z jakiegoś powodu nie odpowiada Ci Hotjar, na rynku istnieje szereg innych narzędzi analitycznych, które możesz wykorzystać. Są to m.in Figpii, umożliwiające optymalizację strony internetowej w czasie rzeczywistym, Crazy Egg, LuckyOrange, czy Heap.
Spis treści
Pytania związane z HotJar
Czy HotJar jest płatny?
HotJar oferuje zarówny bezpłatny, jak i płatny model subskrypcyjny. Wariant bezpłatny objęty jest limitem użytkowników oraz stron objętych śledzeniem.