Panel administracyjny sklepu internetowego

Panel administracyjny to podstawowa funkcja sklepu internetowego, skierowana wyłącznie do osób zajmujących się obsługą sklepu. Zobacz jakie możliwości powinien oferować panel administracyjny profesjonalnego sklepu internetowego.

Panel administracyjny pełni kilka kluczowych zadań, które wspomagają obsługę sklepu w codziennych procesach. Jest to specjalnie zabezpieczony fragment sklepu, do którego dostęp posiadają tylko uprawnieni użytkownicy.

To właśnie w tym miejscu, administratorzy sklepu realizują proces obsługi zamówień, a także dbają o stałe aktualizacje asortymentu.

Poniżej przedstawiamy listę elementów, jakie powinien zawierać profesjonalny sklep internetowy.

Katalog produktów

Każdy panel administracyjny w sklepie internetowym powinien zawierać katalog produktów. W zależności od asortymentu, rozróżniamy m.in.:

  • produkty proste
  • produkty wariantowe
  • produkty wirtualne (cyfrowe)

Pierwsze dwa to produkty fizyczne, które posiadają swoje parametry i atrybuty. Produkty te są dostarczane przez kurierów i firmy przewozowe do klientów końcowych.

Produkty proste, w odróżnieniu od wariantowych, charakteryzują się brakiem parametrów mających wpływ na ostateczną cenę. Przykładem prostego produktu mogą być spodnie: bez względu na długość nogawki (atrybut), cena konkretnego modelu spodni jest niezmienna.

Produkty wariantowe charakteryzują się parametrami, które mają wpływ na cenę produktu. Przykładem może być maskotka, która oferowana jest w trzech rozmiarach: S, M, L. W zależności od rozmiaru, cena maskotki ulega zmianie.

Trzecim rodzajem produktu w sklepie internetowym są produkty wirtualne (cyfrowe). W odróżnieniu od pierwszych dwóch, produkty cyfrowe dostarczane są niemal natychmiast po otrzymaniu płatności - najczęściej poprzez email. Produktem cyfrowym może być np.:

  • Voucher do wykorzystania w sklepie
  • Kurs online
  • Ebook

W profesjonalnym panelu administracyjnym istnieje możliwość przygotowania pełnego opisu każdego z typów produktu. Produkty mogą (i powinny!) być opisane z wykorzystaniem takich elementów jak:

  • nazwa
  • cena (w jednej lub w wielu walutach) 
  • kod EAN
  • opis (skrócony i pełny)
  • stan magazynowy (jeśli obowiązuje)
  • atrybuty i parametry
  • kategoria (taksonomia) produktu
  • zdjęcia i materiały wideo
  • inne, mniej standardowe opcje (możliwość personalizacji, powiązania z innymi produktami, itp.)

Zamówienia

W tym miejscu pojawiają się wszystkie informacje dotyczące złożonych w sklepie zamówień. Administratorzy sklepu mają możliwość:

  • zidentyfikowania klienta
  • podglądu statusu zamówienia, płatności i dostawy
  • sprawdzenia szczegółów zamówienia (produkty, ich ilość, wykorzystanie rabatów, sprawdzenia wybranych metod płatności i dostawy)

Profesjonalny sklep internetowy powinien oferować możliwość pełnego wglądu we wszystkie informacje zakupowe - nawet takie, jak liczba niepowodzeń płatności, czy adres IP zamawiającego.

Płatności

Płatności w sklepie internetowym są niezwykle istotnym modułem panelu administracyjnego. To w tym miejscu administratorzy mają możliwość włączania i wyłączania konkretnych sposobów opłacania zamówień. Jest to o tyle istotne, że w każdym kraju istnieją nawyki, które decydują o popularności  (lub braku) konkretnych metod płatności. Oznacza to, że gdy np. w Polsce jednym z najpopularniejszych sposobów płatności jest Blik, w innych krajach jest on niemal niezauważalny (przynajmniej w chwili, gdy tworzony jest ten tekst).

W sklepach internetowych istnieje bardzo szeroki wachlarz metod płatności. Są to m.in:

  • płatność przy odbiorze
  • przelew tradycyjny
  • przelew online
  • płatność kartą kredytową
  • blik
  • płatności ratalne
  • płatności leasingowe

Przesyłki i dostawy

Podobnie, jak w przypadku płatności, moduł przesyłek i dostaw to kluczowy element, składający się na profesjonalny sklep internetowy. I tak, jak niezwykle istotny jest wybór odpowiednich metod płatności dla poszczególnych krajów, również w przypadku metod wysyłki należy skupić się na wyborze tych najpopularniejszych w kraju, do którego sprzedajemy swój asortyment. I tak: paczkomaty z pewnością zaoferujemy głównie w Polsce, podczas gdy w innych krajach skupimy się głównie na narodowych przewoźnikach lub kurierach.

Profesjonalny sklep internetowy powinien oferować dodatkowe mechanizmy związane z wybranym w zamówieniu rodzajem przesyłki: generowanie listów przewozowych, automatyczne zamawianie kurierów czy aktualizacje statusów dostaw.

Klienci

Ta część panelu administracyjnego pozwala obsłudze sklepu weryfikować i aktualizować dane klientów. Ponadto moduł ten umożliwia podgląd i analizę historii zakupów, aby móc jeszcze precyzyjniej oferować asortyment, którego szukają klienci.

Marketing

Nawet najlepszy sklep, posiadający unikatowe produkty, nie rozwinie pełni swojego potencjału sprzedażowego bez marketingu. W panelu administracyjnym profesjonalnego sklepu internetowego obowiązkowym miejscem, do którego zagląda obsługa sklepu, jest moduł marketingu.

Zarządzanie promocjami czasowymi, kodami rabatowymi (stałymi lub okresowymi) to tylko nieliczne przykłady akcji promocyjnych, które możesz uruchomić z poziomu panelu administracyjnego. W połączeniu z raportami zamówień, możesz tworzyć pełną analitykę, umożliwiającą sprawdzanie, które rodzaje akcji są skuteczne, a które mniej.

Konfiguracja sklepu

Nawet najlepszy sklep internetowy, bez możliwości wprowadzania zmian konfiguracyjnych, prędzej czy później będzie wymagał zmian. Możliwość dodania kolejnych kanałów sprzedaży (osobny asortyment dla zakupów przez aplikację mobilna, a inny dla użytkowników web), walut czy języków - to tylko niektóre z wyzwań, z którymi będzie mierzył się Twój biznes w miarę jego rozwoju.

Możliwość zarządzania obsługą sklepu (administratorami), ustawienia podatków dla poszczególnych krajów czy stref czy w końcu możliwość włączenia globalnych notyfikacji dla klientów - to najczęstsze funkcje, z wdrożeniem których zgłaszają się do nas klienci.

Zarządzanie treścią

I na koniec (choć wcale nie najmniej istotne) - zarządzanie treścią. Wiadomym jest, że centralnym punktem, wokół którego skupia się sklep internetowy jest sprzedaż. Niemniej istotne jest jednak to, by produktom i zamówieniom towarzyszyło odczucie profesjonalizmu i zadbania o najmniejszy szczegół podczas transakcji.

Dlatego też istotne jest budowanie dodatkowy stron, takich jak:

  • kontakt
  • regulamin i polityka prywatności
  • polityka zwrotów
  • informacje o sklepie

Te i wiele innych podstron (np. artykułów), wydatnie przyczyniają się do zwiększania widoczności sklepu w wynikach wyszukiwania (SEO), dlatego też niezwykle ważne jest wyposażenie panelu administracyjnego w dedykowany moduł do zarządzania treścią stron statycznych.

mits cta tło
bg
Jeśli potrzebujesz sklepu sklepu internetowego z profesjonalnym panelem administracyjnym, skontaktuj się z nami.
Skontaktuj się z nami strzalka-prawo
Masz pytania? icon Masz pytania?
+48 538 537 623