Proces

Jak przygotować się do przeprojektowania strony internetowej?

Część 1: Projekt: Nowa strona. Poradnik o tym co zrobić, aby nowa witryna była wybitna

Do tezy jak bardzo ważną rolę pełni strona internetowa w prowadzeniu biznesu nie zamierzam nikogo przekonywać. W większości przypadków jest to absolutny must-have komunikacyjny z Klientem, który w różnych proporcjach łączy funkcje informacyjne, sprzedażowe, promocyjne. Naturalnie są też branże czy zawody do których egzystencja w internecie nie jest potrzebna, ale o tym nie tutaj. Tutaj chcemy robić strony wybitne!

W tym artykule przybliżę delikatnie jak wyglada proces przeprojektowywania strony w oparciu o procesy którymi posługujemy się w Mits, znajdziemy kluczowe pytania na które powinniśmy sobie odpowiedzieć jeszcze przed jej zleceniem. Wyniki takiej analizy mogą być zaskakujące, a napewno lepiej nas przygotują do współpracy z zespołem projektowym.

Po co nam redesign i czym to w ogóle jest?

Z własnego doświadczenia zauważyłem, że często impulsem do przeprojektowania serwisu internetowego są:

  • konkurencja – zmiana strony, rozbudowa narzędzi internetowych etc
  • finansowanie zewnętrzne – np pozyskanie środków unijnych
  • czynniki makro – zmiana ustaw regulujących jakieś działania albo nadzwyczajne sytuacje zmuszające do dostosowania się (patrz koronawirus)
  • brak zmian w serwisie przez długie lata

Czy któryś z wymienionych czynników podyktowany jest chęcią rozwiązania problemu na obecnej stronie? Nie. Dlaczego? Bo nie wiemy co jest problemem na obecnej stronie. Rzadko monitorujemy, analizujemy zachowanie użytkowników. Statystyki to zazwyczaj ilość odwiedzin, może pochodzenie użytkowników. Często źródłem feedbacku i zbierania informacji z zewnątrz o serwisie są zgłoszenia błędów od Klientów. Brzmi znajomo? Dlatego nawet jeśli impulsem do przeprojektowania strony jest dla nas zewnętrzny czynnik powinniśmy – jak mawia Adam – nasz CTO, zrobić to po bożemu. Analiza powie nam dużo więcej niż sugestie koleżanki z działu marketingu, statystyki to kopalnia wiedzy, a wyniki monitorowania serwisu przez np HotJara to złoty gral dla wielu projektantów. Pamiętajmy, że redesign to nie rebranding, to nie zmiana grafiki lub układu na stronie czy wdrożenie nowego szablonu bez analizy użyteczności.

Redesign to też nie zmiana projektu graficznego pod wpływem bieżących trendów w projektowaniu!

Redesing serwisu sunscrapers.com zrealizowanego przez Mits

Redesign serwisu to zredefiniowanie założeń wszystkich doświadczeń użytkownika jakie powinien otrzymywać korzystając z strony internetowej. Innymi słowy redesign to zmierzenie się z problemami użytkowników strony i zaprojektowanie dla nich rozwiązań. W ramach projektu z całą pewnością będziemy mieli doczynienia z zaprojektowaniem nowych ścieżek przemieszczania się po serwisie przez użytkownika (user journey) oraz przygotowaniem nowych treści i materiałów.

Sprawdź case study

Ok, skoro już wiemy czym redesign powinien być to przejdzymy teraz do celu artykułu. Punktem pierwszym przygotowania się do redesingu musi być pytanie…

Co nie działa na naszej stronie?

Bez dokładnej analizy i jasno wytyczonych celów nie określimy co nie działa, a tym samym nie odpowiemy sobie na pytanie czy w ogóle potrzebujemy nowego serwisu. W naszej firmie najcześciej do analizy stron wykorzystujemy dane z Google Analytics oraz aplikację HotJar, umożliwiającą monitorowanie zachowań użytkowników. Najważniejszym jednak źródłem wiedzy jest wywiad z Klientem i jego merytoryczna wiedza, której nie zastąpi żadna aplikacja. Podczas wywiadu tworzymy dokument, który jest listą pytań i odpowiedzi. Poznanie problemów jest kluczem do przygotowania propozycji ich rozwiązania, a tym samym do stworzenia rzetelnej estymacji i harmonogramu prac.

Przygotowałem zestaw dość uniwersalnych, przykładowych pytań, które pojawiły się podczas niedawnego Scoping Session z naszym partnerem – firmą Hauster, dla której tworzymy nowy sklep internetowy.

  • Jakie są największe problemy naszych użytkowników? Z czym się borykają korzystając z serwisu?
  • W jakim celu przychodzą do nas użytkownicy?
  • Z jakich kanałów trafiają do nas użytkownicy?
  • Jak podróżują po stronie? Jakimi ścieżkami?
  • Z jakimi cechami charakteru lub emocjami chcemy, aby design był kojarzony?
  • Czy powinniśmy stosować konkretne rozwiązania technologiczne?
  • Czy strona jest spójna z wizerunkiem marki? Czy marka posiada swoją identyfikację wizualną?

Jeśli dowiemy się co nie działa na stronie, musimy też wiedzieć…

Co działa na naszej obecnej stronie?

Wbrew pozorom to jest istotne pytanie. Projektanci mogą nie wiedzieć o niuansach, albo nietypowych rozwiązaniach, które chodź specyficzne, mogą być bardzo dobrym rozwiązaniem dla Twojej niszy/grupy docelowej. Warto zastanowić się i spisać te elementy, które działają bardzo dobrze i nie warto ich przeprojektowywać – co najwyżej poddać delikatnemu liftingowi.

Cele główne i poboczne

Jeżeli znamy elementy, które potrzebują przebudowy, wypisaliśmy też elementy działające bardzo dobrze, mamy dostęp do GA, informacji o marce, to zespół projektowy może przystąpić do działania. Nie!

Znając wady i zalety przeprojektowywanego serwisu wiemy już dużo, ale znając je możemy pokusić się o określenie celów, które będa mierzalne i określone w czasie. Cele są istotne, bo powiedzą nam czy osiągnęliśmy sukces czy nie. Stworzenie dla nich priorytetów będzie bardzo pomocne w fazie projektowej. Podczas tworzenia makiet i docelowego projektu graficznego nowego serwisu cele mogą odkrywać zasadniczą rolę w ułożeniu Call To Action, uproszczeniu lub uszczegółowieniu funkcjonalności itp. Warto zatem wybrać najwazniejsze dla nas cele, ustalić bieżące wartości, wartości ktore chcemy osiągnąć (w zadanym czasie) oraz uszeregować je wg ważności. Najczęściej celami są:

Współczynniki konwersji

Współczynnik konwersja to współczynnik, który mówi nam ile % użytkowników zrealizowało postawiony przez nas cel np zakup produktu albo wysłanie formularza kontaktowego. Niskie konwersje są najczęstszym powodem i impulsem do zmian witryny. Przykładowe cele:

  • Zwiększenie ilości zapytań o 20% (wzrost konwersji na wysyłany formualrz z 5% do 6% w ciągu roku)
  • Wygenerowanie 2000 nowych subskrybentów newslettera
  • Zwiększenie odwiedzalności podstrony XYZ do 30%

Użyteczność

Techniczne parametry, które ułatwiają użytkownikowi korzystanie z serwisu i tym samym osiągnie Twoich celów biznesowych. Do celów użytecznych możemy zaliczyć np

  • Zwiększenie szybkości ładowania serwisu do 90pkt wg Google Test Speed
  • Zwiększenie średniego czasu przebywania użytkownika na stronie do 3 minut
  • Dostosowanie strony do poprawnego wyświetlania na tablecie (dodatkowe breakpointy)
  • Skrócenie dotarcia użytkownika do Chekcoutu do 2 widoków
  • Optymalizacja serwisu pod wskazane słowo kluczowe

Treści i materiały

Redesign wiąże się najczęściej z chcęcią zmiany obecnych treści lub/i dodania nowych. Warto ustalić na tym etapie co konkretnie chcemy dodać i w jakich odstępach czasu będziemy aktualizowali serwis. Pamiętaj, że redesign nie kończy się w dniu w którym polewając szampana prezentujesz na ekranie tv czy rzutnika świeżo opublikowany pod Twoją domeną serwis. To dopiero początek działania narzędzia, która ma realizować Twoje cele biznesowe. Dlatego tak ważne jest w sposób ciągły jego rozwijanie, a w największym stopniu będzie się to działo przez treści i materiały w nim publikowane. Strategia zarządzania treściami ma ogromne znaczenie nie tylko jak nasi odbiorcy będą postrzegali Twoją markę, czy nasze statystyki będą zielone w google Analytics ale także na pozycjonowanie.

Dobrze na tym etapie jest określenie wielkości generowanego contentu w nowym projekcie i np czy nie będziemy potrzebowali zwiększyć zasobów np. zatrudnić copywriterów. Informacja o ilości dodawanych nowych treści bedzie również przydatna dla projektantów.

Pozycjonowanie

Optymalizacja pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach to ważne zadanie w trakcie całego projektu. Powinniśmy zastanowić się już na wczesnym etapie jakie słowa kluczowe są istotnego dla naszego biznesu i również pod ich kątem przeprojektowywać serwis. Do Twoich zadań będzie należało przygotowanie tytułów, meta description najwazniejszych podstron – warto mieć to na uwadze.

Znając cele główne i poboczne łatwiej będziemy na określić założenia projektu. Nie będziemy błądzić i szukać rozwiązań na chybił trafił. Dzięki tym ustaleniom będziemy w stanie odpowiedzieć na kilka pytań ważnych pytań np:

  • Kiedy i w jakich warunkach osiągniemy sukces?
  • Jakie będą twarde efekty dla biznesu?
  • Czy i kiedy inwestycja w redesign może się zwrócic?

Wymagane zasoby

Przed przystąpieniem do projektu warto zdać sobie sprawę czy dysponujemy wszystkimi zasobami do realizacji nowego serwisu i nie mam tu na mysli jedynie budżetu. W naszej historii zdarzały się takie realizacje, z których byliśmy dumni, chwaliliśmy się w portoflio, zgłaszaliśmy do konkursów webdesignerskich, jednak po czasie nasze postrzeganie uglegało zmianie nawet o 180 stopnie. Co się stało? Opatrzył się i znudził nam design? 🙂 Nie… niestety najczęściej wina leżała po stronie właściciela serwisu, który co prawda miał chęci do dalszego rozwoju, tworzenia nowych funkcjonalności ale robił to bez inwestycji w specjalistów: projektantów, copywriterów, czy nawet programistów. Efekt był taki, że serwis pomimo, że obrastał w nowe podstrony, ifunkcjonalności, tracił na użyteczności. Spadały współczynniki, a wartości pierwotnych celów tylko się oddalały.

Warto mieć na uwadzę, że redesign to ciągły proces, który nie zamyka się wraz z uruchomieniem serwisu na produkcji, trudno jest też go realizować bez ekspertów oraz dedykowanych osób wewnątrz Twojej firmy. Przygotowując się do redesingu zadaj sobie pytania:

  • Czy będziemy mieli wystarczająco czasu wewnętrzenie do prowadzenia serwisu?
  • Czy będziemy mieli budżet na dalszy rozwój serwisu?
  • Czy mamy odpowiedni zespół, który sprosta wymaganiom?

Podsumowanie

Tematów do przemyślenie przed przystąpieniem do przeprojektowywania strony jest dużo, ale im więcej odpowiedzi udzielimy sobie teraz tym skuteczniej osiągniemy cel w postaci strony wybitnej. W kolejnych częściach opowiem m.in. o procesie projektowania i wdrażania z naciskiem na to jak wygląda udział naszych Klientów w procesie, napiszę również o tworzeniu estymacji, jaki powinnośmy założyć budżet na redesing oraz ile czasu nam to zajmie.

Author

Tomasz Gawłowski
Tomasz Gawłowski CEO, Co-Founder

POPRZEDNI POST Co to jest landing page?
NASTĘPNY POST Czarna dziura. Czyli rest api a WORDPRESS

Porozmawiajmy

Możemy pomóc Ci przekuć Twój pomysł w realne przedsięwzięcie. Po prostu do nas napisz. Jeśli jesteś zainteresowany dołączeniem do naszego zespołu, nie czekaj. Cały czas szukamy talentów!

POPRZEDNI POST Co to jest landing page?
NASTĘPNY POST Czarna dziura. Czyli rest api a WORDPRESS
Strony internetowe Lublin

Something went wrong

Probably Charles broke something.
Please try again. Sorry!