Kiedy mówimy o landing page mamy zazwyczaj na myśli kampanie marketingowe. Sprzedaż konkretnego produktu, generowanie leadów, wysłanie formularza kontaktowego sprowadzają się do pozyskania jak największej liczby klientów oraz generowania zapytań ofertowych. W rzeczywistości jest to pojęcie znacznie szersze.
Landing page to inaczej strona docelowa (dosłownie strona lądowania) na którą trafia użytkownik wskutek podejmowanych przez firmę działań marketingowych. Najczęściej dzieje się to poprzez kliknięcie w bannner, link sponsorowany lub reklamowy, bądź po prostu w zwykły przycisk. Różni się od zwykłej strony tym, że skoncentrowana jest na celu, jednym konkretnym elemencie: produkcie, usłudze, wydarzeniu. Brak tu jakichkolwiek fajerwerków, dodatkowych opcji, nawigacji czy elementów rozpraszających uwagę odbiorcy.
Landing page zbierający leady.
Skupienie na jednym celu przyczynia się do zwiększenia współczynnika konwersji. Konwersja to po prostu wskaźnik skuteczności podjęcia konkretnych działań czy zrealizowanie akcji, np. zapis na newsletter, kliknięcie w button itp. Innymi słowy chodzi tu o efektywność – im więcej klientów wybierze daną ofertę, tym strona www będzie oddziaływać skuteczniej. Dla przykładu wypełnienie formularza i kliknięcie „zapisz się” lub sprzedaż produktu i kliknięcie „dodaj do koszyka” będą policzone jako konwersja.
Jakie kroki należy podjąć by ten współczynnik był jak największy? Jest na to kilka sposobów. Przede wszystkim musimy skupić się na jednym celu. Może to być zakup produktu, zapisanie się na newsletter, wypełnienie formularza lub działania w ramach e-commerce. Należałoby przy tym skierować się do określonej grupy klientów o spójnych preferencjach i zachowaniach, gdyż w ten sposób możemy zwiększyć efektywność naszej strony. Treści powinny być pisane językiem korzyści, w sposób zrozumiały, intuicyjny i przekonujący użytkownika do naszej firmy. Innowacyjność i kreatywność nie powinny przesłonić prostoty strony internetowej.
Jednym z najważniejszych elementów landing page jest Call To Action (Wezwanie Do Działania). Jest to przycisk, który zachęca nas do podjęcia określonej akcji na stronie. Dobre CTA powinno wyróżniać się na stronie oraz być od razu rozpoznawalne i klikalne. Zatem musi posiadać kontrastowe kolory, położenie i rozmiar. Powinno także informować co nastąpi po kliknięciu. Krótkie zwroty „zapisz się”, „kup teraz”, „pobierz” niosą za sobą puste treści. O wiele bogatsze znaczeniowo są przyciski oznaczona jako „odbierz 30% zniżki” lub „pobierz darmowy e-book”.
Warto jeszcze wspomnieć o dwóch detalach: optymalizacja pod kątem słów kluczowych oraz optymalizacja elementów graficznych. W pierwszym przypadku istotnym elementem jest nagłówek. Tak naprawdę jest to pierwsza rzecz, jaką zobaczy odwiedzający stronę. Ważne więc, aby na samym początku zrobić na nim dobre wrażenie. Powinien być wyróżniający się i unikalny oraz przekazywać ważną informację, czyli przedstawiać mocne strony i w korzystnym świetle nasz produkt lub usługi. Należy postarać się by zawierał wyeksponowane frazy lub zwroty, które uatrakcyjniają stronę, typu „odbierz rabat”, „za darmo”, „zarabiaj”. Z kolei optymalizacja grafiki to umieszczenie słów kluczowych w nazwie pliku, tytule obrazu i atrybucie alternatywnym. Sama grafika zaś powinna być przejrzysta i dopracowana oraz zgodna z tekstem zamieszczonym na stronie www.