Wyróżnienie się na tle konkurencji jest nie lada wyzwaniem, a na zapadnięcie w pamięć i utrwalenie swojej pozycji w świadomości konsumenta może liczyć niewielu. Ze sporym problemem mierzą się przedsiębiorcy wkraczający ze swoją działalnością na rynek oferujący usługi, na które popyt od lat jest wysoki lub nieustannie wzrasta. Jednak stanie się rozpoznawalnym nie jest rzeczą niemożliwą. Jak więc tego dokonać? Odpowiedzią będzie właściwie zaprojektowana identyfikacja wizualna marki.
Poniżej dowiesz się, czym jest System Identyfikacji Wizualnej i jakie znaczenie ma on dla Twojej firmy. Poznasz zagadnienia związane z budowaniem tożsamości wizualnej i zrozumiesz, jaki wpływ na postrzeganie marki przez klientów mają podejmowane przez firmę nawet te mniej oczywiste działania. Przekonasz się także, że nie tylko logo ma znaczenie, a czujność powinieneś zachować nawet podczas tworzenia wiadomości e-mail. Zacznijmy jednak od początku, czyli ustalenia czym jest System Identyfikacji Wizualnej.
Co to jest System Identyfikacji Wizualnej?
Mówiąc jak najprościej System Identyfikacji Wizualnej to zbiór zasad, których celem jest kierowanie wszelkimi działaniami marki w taki sposób, by każdy przekazywany przez nią komunikat był jednoznacznie z tą marką identyfikowany.
System Identyfikacji Wizualnej dyktuje zarówno te widoczne na pierwszy rzut oka elementy, jak i te, które odbiorcy postrzegają innymi zmysłami. W jego zakres wchodzi bowiem nie tylko charakterystyczne logo czy zapadający w pamięć slogan, ale także szereg zachowań pracowników firmy wobec klienta. Krótko rzecz ujmując, System Identyfikacji Wizualnej określa absolutnie każdy obszar działalności marki.
Do tych najbardziej zauważalnych elementów komunikacji wizualnej zaliczamy oczywiście logo marki. To nad nim w pierwszej kolejności głowią się założyciele nowych firm. Co za tym idzie, elementem identyfikacji wizualnej firmy jest również wykorzystana kolorystyka, fonty czy charakterystyczne kształty, których zastosowanie musi ściśle odzwierciedlać reprezentowane przez markę wartości.
Aby osiągnąć taki efekt, konieczne jest dogłębne poznanie struktur firmy, jej historii i obranej przez nią misji. Dzięki temu wyposażeni w odpowiednią wiedzę specjaliści są w stanie zbudować szczegółowy, dopasowany do naszych potrzeb system identyfikacji, którego konsekwentna realizacja pozwoli na wykreowanie wiarygodnego obrazu marki w oczach konsumenta.
Czy moja firma potrzebuje Systemu Identyfikacji Wizualnej?
Zapewne, jako odpowiedzialny, poszukujący efektywnych dla swojego biznesu rozwiązań przedsiębiorca, zastanawiasz się, czy projekt identyfikacji wizualnej jest tym, czego potrzeba Twojej firmie. Cóż, zakładając, że jesteś na początku drogi budowania wizerunku marki w świadomości klientów, z całą pewnością możemy odpowiedzieć, że tak. Dlaczego? Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie, nie trzeba wcale daleko szukać.
Każdego dnia jako konsumenci jesteśmy zarzucani niezliczoną ilością reklam oferujących rozmaitego rodzaju usługi i produkty. Codziennie na rynku pojawiają się nowe firmy, które walczą o zdobycie naszej uwagi i pozyskanie jak największego grona klientów. Jednak nawet po dłuższym czasie i podejmowaniu licznych działań marketingowych statusem marki godnej zaufania mogą poszczycić się nieliczni. Co stoi za ich sukcesem? Spójne i konsekwentnie realizowane zasad Systemu Identyfikacji Wizualnej.
Nie jest tajemnicą, że jako konsumenci o wiele chętniej sięgamy po produkty znanych nam już marek. O ileż prościej zaufać firmie, której wyraziste logo sprawia, że w uszach rozbrzmiewa nam przyjemna, łatwo wpadająca w ucho melodia. Nawet jeśli nie pamiętamy dokładnie powiązanej z obrazem nazwy, to wykorzystywana przez daną firmę kolorystyka zdecydowanie pomoże nam zidentyfikować interesujące nas pozycje.
Tym sposobem marka, która raz przekonała do siebie klienta, pozostawiła w jego pamięci ślad, za którym będzie on w przyszłości podążał. Co za tym idzie, konsekwentne wykorzystywanie w wizerunku firmy elementów zawartych w opracowanym Systemie Identyfikacji Wizualnej, pozwala na zbudowanie długotrwałej, opartej na zaufaniu i lojalności, relacji między konsumentem a naszą marką.
Co zaliczamy do Systemu Identyfikacji Wizualnej?
Jak wspomnieliśmy na samym początku, tożsamość wizualna firmy to nie tylko jej logo. I choć nie można zaprzeczyć, że odgrywa ono niezmiernie ważną rolę w procesie budowania wizerunku marki, to jest ono jednak jednym z wielu elementów, które na ów wizerunek się składają. Co zatem zaliczamy do Systemu Identyfikacji Wizualnej?
Logo i Księga Znaku, czyli podstawa do projektowania
Logo firmy to najszybciej zauważalny z zawartych w Księdze Identyfikacji Wizualnej element. Raz obrany, na lata staje się utożsamianym z danym podmiotem symbolem. Nie podlega żadnym modyfikacjom, które wykraczałyby poza opracowany na początkowym etapie zbiór reguł, znany pod nazwą Księga Znaku. W jego ramach zawarto wytyczne, które objaśniają, w jaki sposób prawidłowo z logo korzystać.
W zbiorze tym znajdziemy dozwolone dla znaku wymiary oraz kolorystykę, którą należy zastosować w poszczególnych przypadkach. Umieszczany na różnego rodzaju powierzchniach i nośnikach znak zawsze musi pozostawać czytelny. O warunkach, w jakich dozwolone jest prezentowanie logo w pełnej wersji kolorystycznej, wersji monochromatycznej czy achromatycznej, również informuje Księga Znaku.
Wyznacza się również pole ochronne, którego zadaniem jest zagwarantowanie czytelności znaku, poprzez nie umieszczanie w zakazanej przestrzeni żadnych dodatkowych elementów.
Oczywiście w ramach rebrandingu możliwe jest odświeżenie pierwotnej koncepcji logo. Nie należy jednak zrywać z dobrze już znanym i wzbudzającym pozytywne odczucia symbolem, by nie utracić raz zdobytego zaufania konsumentów.
Kolorystyka i materiały, czyli konsekwentny wizerunek
System Identyfikacji Wizualnej to podstawa do realizacji wszelkich projektów, które mają zostać wykorzystane w firmie. Aby stworzyć spójny obraz marki nie wystarczy zatem sygnowanie artykułów rozpoznawalnym znakiem, ale też korzystanie z jego potencjału i rozwijanie go. W Księdze Identyfikacji Wizualnej znajdziemy zatem wytyczne, które określają formę i kolorystykę tworzonych dla marki materiałów.
Z praktyką tą spotykamy się codziennie. Przejawia się ona we wnętrzach sieciowych restauracji, w korporacyjnych uniformach czy wykorzystywanych w siedzibach firm artykułach biurowych, takich jak na przykład papier firmowy czy zdobiące recepcję wizytowniki. Zachowanie spójności kolorystycznej wszystkich elementów gwarantuje spójność prezentowanego klientom wizerunku marki.
Fonty i szablony, czyli wykorzystanie wzorca
Warto zaznaczyć, że w procesie tworzenia identyfikacji wizualnej firmy powstają również te mniej zauważalne na pierwszy rzut oka elementy. Zaliczyć możemy do nich nie tylko wzory materiałów biurowych, ale również szablony wszelkich tworzonych na potrzeby firmy dokumentów, w tym również e-maili, komunikatów prasowych czy prezentacji multimedialnych. W jaki sposób można uzyskać spójny obraz dla tak wielu elementów?
Poza wspomnianą już kolorystyką niezwykle istotna jest wykorzystana w projektach typografia. Fonty, które użyjemy do przedstawienia treści na naszej stronie internetowej, w broszurach informacyjnych czy kierowanych tradycyjną drogą pismach, nie powinny być dobierane przypadkowo. Dlaczego?
Powszechnie wiadomo, że najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Spoglądający na treść naszej oferty klient w pierwszej kolejności dostrzeże właśnie typografię. Zastosowany font, prawdopodobnie nawet bez świadomości samego odbiorcy, dostarczy mu informacji, na podstawie których wyrobi on sobie wstępną opinię.
Jako konsumenci od firmy, do której się zwracamy, oczekujemy profesjonalnego podejścia i konsekwencji w działaniu. Trudno przedstawić się w takim właśnie świetle, gdy w tworzeniu własnego wizerunku konsekwencji nie zachowamy, a na każdym sygnowanym przez nas przedmiocie czy piśmie pojawią się przypadkowe znaki graficzne. Krój pisma powie też klientowi, z jakiego rodzaju partnerem biznesowym ma do czynienia - związanym z tradycyjnymi formułami czy o bardziej nowoczesnym podejściu do prowadzonego przez siebie biznesu.
Ile kosztuje System Identyfikacji Wizualnej?
Decydując się na projekt Systemu Identyfikacji Wizualnej, warto zapoznać się z korzyściami, jakie niniejsze narzędzie ze sobą niesie. Dzięki szerokiemu wachlarzowi możliwości naszą ofertę dostosowujemy indywidualnie do potrzeb każdego klienta. Niezależnie od tego, czy tworzymy projekt od podstaw, czy pracujemy nad powstałym już wcześniej materiałem, dokładamy wszelkich starań, by efekt spełnił oczekiwania zamawiającego i zaowocował zadowoleniem jego i jego klientów.
Różnorodność dostępnych rozwiązań, indywidualne podejście do każdego zlecenia, zróżnicowane ceny - wszystko to pozwoli Państwu na dopasowanie oferty do własnych potrzeb.
Od interesującego logo do trwałej relacji
System Identyfikacji Wizualnej to najważniejsze narzędzie, jakim przedsiębiorca może posłużyć się w budowaniu wizerunku swojej firmy. Opierając tworzone przez siebie komunikaty na dokładnie opracowanych przez specjalistów danych, jakimi są elementy systemu identyfikacji, możemy mieć pewność, że kierujemy w stronę klientów jasny sygnał.
Zamieszczając na różnego rodzaju trafiających w ręce naszych odbiorców nośnikach elementy identyfikacji wizualnej, począwszy od rozpoznawalnego logo, przez wykorzystanie charakterystycznych dla naszej marki barw, fontów i kształtów, każdego dnia pracujemy nad utrwaleniem łączącej nas z klientami więzi. Więzi opartej na zaufaniu do jakości, konsekwentnego działania i niezmiennie profesjonalnego poziomu oferowanych przez nas usług.